Tips: Zo slaap je beter!

Lukt het je niet altijd even goed om in slaap te vallen? Tien handige tips om je nachtrust te verbeteren.

– Kies een regelmatig tijdstip om te gaan slapen en op te staan. Wordt het eens wat later, sta dan tóch op hetzelfde moment op.

– Gun jezelf de tijd om tot rust te komen. Slapen lost de problemen niet op, pak ze dus aan vóór je naar bed gaat.

– Drink niet te laat koffie. Test zelf hoe laat voor bedtijd u nog koffie kunt drinken. Dat verschilt immers van persoon tot persoon.

– Drink alcohol met mate voor het slapengaan. Slaapmutsjes zijn gevaarlijk, want dat wil al wel eens uit de hand lopen. Net als met slaappillen.

– Een warm glas melk helpt zéker voor een betere nachtrust. Door warme melk te drinken, vormt het lichaam een stof die slaapverwekkend is.

– Als je het gevoel krijgt dat je uit een diepe slaap ontwaakt, heeft het middagdutje effectief te lang geduurd.

– Bewegen is gezond, maar zorg er toch voor dat je na 18 uur geen zware inspanningen meer doet. Als je bijvoorbeeld ’s avonds gaat joggen, jaagt dat jouw lichaamstemperatuur lichtjes de hoogte in en slaap je minder goed.

– De matras mag niet te hard en niet te zacht zijn: ze moet de rugholte opvullen. Als je met twee totaal verschillende ruggen in één bed slaapt, kan je zelfs best voor aparte matrassen zorgen.

– Zorg dat de kamer goed verlucht en goed verduisterd is. Er mag niet al te veel lawaai hoorbaar zijn, maar wat zachte muziek is geen probleem.

– Neem slaappillen als het niet anders kan, en probeer het gebruik ervan te beperken tot slechts enkele dagen.

 

These icons link to social bookmarking sites where readers can share and discover new web pages.
  • email
  • NuJIJ
  • Print
  • del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Bloglines
  • eKudos
  • MySpace
Geschreven door: Marie- Louise Reichenbach

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

*