College style volop te zien in najaarsmode

College style, het is al heel lang een evergreen in de kledingindustrie. Maar vandaag raast de schoolse look wel heel erg hard doorheen de herfstcollecties. Sommige labels laten jeans volledig links liggen en pakken uit met ‘chinos’ en oerdegelijke kledingstukken die je meteen naar de schoolbanken katapulteren. Anderen creëren een geheel eigen grafisch universum op basis van bestaande universiteitslogo’s. Of waarom geen campagne fotograferen op zo’n heerlijk nostalgische campus? Kortom, de studentenlook was nooit zo hip.

In 1999 kregen twee Italiaanse zakenmensen én liefhebbers van Amerikaanse vintage de ingeving om een ‘old school’ merk op te richten gebaseerd op de Californische studentenstijl. De naam Franklin & Marshall is gebaseerd op een sweater die één van de oprichters had gevonden in een tweedehandswinkel. Daarop stond het logo ‘Franklin and Marshall College’, een bestaande universiteit in Lancaster (Pennsylvania), het begin van een succesvol avontuur.

“We zijn één van de eerste merken die de Amerikaanse college style vertaalden naar een Europese stijl”, aldus pr-manager Max Menegazzi in Metro. “Terwijl het preppy Tommy Hilfiger zich bijvoorbeeld richt op de ganse familie, zijn wij een merk dat zich concentreert op de leeftijdscategorie van 16 tot 25 jaar. We zijn sportiever en jonger. We zijn trouwens zo goed dat we gekopieerd worden door merken als Superdry, dat een veel agressievere aanpak heeft. In tegenstelling tot de meeste van onze concurrenten hechten we aandacht aan eerlijk geproduceerde kleding, 90% is Made in Italy.”

De Italiaanse trots reikt zelfs zo ver dat het merk zonder problemen de concurrentie wil aangaan met een andere bekende speler op de markt, Abercrombie & Fitch. Terwijl het Amerikaanse label de consument probeert in te pakken met prachtig gespierde torso’s en ‘The American Dream’ laat uitbeelden door topfotograaf Bruce Weber, duikt F&M het verleden in.

Samples of history

Wie wil gaan voor de Italiaanse aanpak krijgt er een reeks logo’s bij die stuk voor stuk geïnspireerd zijn op oude graphics. “Niemand heeft in de mode iets uitgevonden. We blazen nieuw leven in oude grafiek. Ons stylingteam reist voortdurend de wereld rond op zoek naar dergelijke ‘samples of history’. Ook in de muziekindustrie wordt deze tactiek trouwens gretig toegepast. De bekendste en meest succesvolle groepen ‘lenen’ een oud deuntje en creëren met nieuwe beats de grootste hits.”

Hoelang Franklin & Marshall dit populaire collegedeuntje nog wil uitzingen, weet volgens Max Menegazzi niemand. “Vergelijk dit succes gerust met de ‘Happy Days’-stijl, geïnspireerd op de gelijknamige Amerikaanse televisieserie. Die reeks was ooit een succesvolle nostalgische terugblik op de jaren 50 met in de hoofdrol Fonzie, vrouwengek en niet meteen het toonbeeld van een vlijtige schoolganger. Als je de serie goed analyseert, gaan we vandaag nog altijd gekleed zoals toen. Natuurlijk beseffen we dat er periodes zijn waar die stijl minder doorweegt, maar dan nog moet je als merk vasthouden aan je imago.”

“Het belangrijkste is dat je een origineel product maakt, gebaseerd op een verhaal. Eén van onze nieuwe verhalen is binnenkort onze samenwerking met de nieuwste film van Ron Howard, Rush. Het is een spectaculaire film over de rivaliteit tussen de F1-piloten James Hunt en Niki Lauda in de jaren 70. We ontwikkelden een exclusieve capsule collectie die in de film door hoofdrolspeler Chris Hemsworth (James Hunt) wordt gedragen.” Rush is vanaf 2 oktober te zien in de Belgische cinemazalen.

www.franklinandmarshall.com…

College vintage

Dat een collegestijl niet altijd moet benadrukt worden door opvallende logo’s of preppy kleuren, bewijzen merken als Gant en Pepe Jeans. Ze lanceren een reeks kledingstukken die opvallen door hun soberheid en ultieme draagbaarbeid. Ook hier vinden we tal van referenties naar Oxford en Cambridge, maar telkens gecombineerd tot een eerder casual ensemble. Parka’s, merino truien en natuurlijk de onmisbare stropdas maken het plaatje compleet. Voor de jeansliefhebbers niet meteen de ideale match, want ook deze merken leggen meer en meer de nadruk op gekleurde chino’s of ribfluweel.

www.gant.com… www.pepejeans.com…

Gekke professor, icequeen, boekenwurm

Wie nog steeds niet gelooft dat de college look dit najaar het straatbeeld zal bepalen, leeft wellicht op een onbewoond eiland. De wereldwijde reclamecampagne van Tommy Hilfiger ‘Cärpe-díem mañana’ spreekt boekdelen. Daarin trekken ‘The Hilfigers’ – de intussen populaire all American family – naar de campus.

Voor Tommy was het meteen een terugkeer naar de roots van zijn merk. “De typische college of Ivy League-stijl vormde één van mijn eerste inspiratiebronnen. Het was een avontuur om de campagne te fotograferen op zo’n symbolische plek, de universiteitscampus.” Zelfs bij de casting van de modellen werd er gezocht naar typische personages zoals de boekenwurm, de hard werkende student, de ijskoningin en natuurlijk de familiehond.

www.tommy.com…

These icons link to social bookmarking sites where readers can share and discover new web pages.
  • email
  • NuJIJ
  • Print
  • del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Bloglines
  • eKudos
  • MySpace
Geschreven door: Marie- Louise Reichenbach

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

*