Welke voedingssupplementen heb je nou écht nodig?

Huisartsen trekken massaal aan de alarmbel: steeds meer jongeren hebben te weinig vitamine D. Reden: ze zitten veel te veel voor de tv of pc en komen niet meer genoeg buiten om hun lichaam vitamine D te laten aanmaken. Een vitamine D-supplement slikken tot hun achttien jaar is dan ook de enige oplossing, maar welke supplementen zijn nog nuttig en welke neem je best niet (te veel)?

Vitamine B12

Steeds meer mensen hebben nood aan een extra supplement van vitamine B12, vooral vegetariërs zijn er gebaat bij. Je haalt de vitamine namelijk uit vlees voornamelijk. En ook al zijn er heel wat melkproducten en vleesvervangers die ook een hoog vitamine B12-gehalte bevatten, toch zijn er nog steeds veel mensen die er een tekort van hebben.

Foliumzuur

Jongeren en zwangere vrouwen moeten voldoende foliumzuur hebben. Door de snelle groei van het lichaam of van de foetus wordt er namelijk heel wat foliumzuur verbruikt. Maar ook ouderen kunnen gebaat zijn bij wat extra foliumzuur.

Jodium

Jodium is een stof die alsmaar minder in ons lichaam terechtkomt. Daarom hebben alle bakkers hun normale zout al vervangen door jodiumzout. Al is dat natuurlijk geen vrijgeleide om meer zout te gaan verbruiken. Een supplement kan hierbij wonderen doen.

Magnesium

Magnesium is absoluut niet nuttig als extra supplement. Er wordt beweerd dat moeheid verholpen kan worden door magnesium in te nemen, maar dat is niet waar. Dat helpt enkel als je een tekort hebt, wat amper voorkomt. Als je het te veel inneemt, kan magnesium zelfs zorgen voor diarree en gedeeltelijke uitdroging.

IJzer

Mensen die geen ijzertekort hebben, maar zich toch flauw voelen, grijpen steeds vaker naar ijzer. Ook dat helpt dan niet. Bovendien kan een teveel aan ijzer voor een leveraandoening zorgen.

These icons link to social bookmarking sites where readers can share and discover new web pages.
  • email
  • NuJIJ
  • Print
  • del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Bloglines
  • eKudos
  • MySpace
Geschreven door: Marie- Louise Reichenbach

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

*