Deze app vertelt je waar je bewuster kan gaan shoppen

BewustGoed nieuws voor wie bewuster wil shoppen. De nieuwe mobiele applicatie Fair Fashion vertelt je per kledingmerk hoeveel inspanningen de bedrijven leveren om leefbare arbeidsomstandigheden voor hun textielwerkers te voorzien.

De ‘Clean Clothes Campaign’ onderzocht een jaar lang de werkomstandigheden van textielarbeiders van meer dan 140 grote kledingmerken. De bedrijven werden beoordeeld op vier domeinen die een belangrijke invloed hebben op een leefbaar loon: ‘empowerment van werknemers’, ‘engagement en aankooppraktijken’, ‘strategie naar een leefbaar loon’ en ‘samenwerking met vakbonden, andere bedrijven en multi-stakeholder initiatieven’. De resultaten op deze vier domeinen werden gebundeld en zijn nu op te zoeken in de applicatie Fair Fashion.

De applicatie werkt als volgt: per kledingmerk vinden gebruikers een profiel met informatie over de bedrijven zelf (productielanden, hoofdkwartier…) en over de inspanningen die ze leveren. Dit kan gaan van ‘niets te zeggen’ tot ‘doet het goed’.

De resultaten van het onderzoek waren weinig hoopgevend. Opvallend is dat momenteel geen enkel merk een leefbaar loon aan kledingarbeiders garandeert. Enkel de drie internationale bedrijven Inditex (Zara, Bershka, Pull&Bear…), Marks & Spencer en Switcher kunnen aantonen dat ze stappen hebben gezet die op langere termijn kunnen resulteren in hogere lonen. Grote kledingketens als Adidas, H&M en New Look hebben volgens de applicatie nog een lange weg te gaan.

De app kan je downloaden voor via iTunes en de Google Play Store.

These icons link to social bookmarking sites where readers can share and discover new web pages.
  • email
  • NuJIJ
  • Print
  • del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Bloglines
  • eKudos
  • MySpace
Geschreven door: Marie- Louise Reichenbach

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

*