C&A Europe zet in op duurzaamheid

C en aVandaag publiceert C&A Europe zijn Corporate Responsibility Report 2014 waarin de huidige en toekomstige aanpak van het bedrijf op het vlak van maatschappelijk verantwoord ondernemen wordt geschetst. C&A vergroot zijn langetermijnengagement om de levenskwaliteit van gemeenschappen te verbeteren, die in contact komen met C&A. Al meer dan 170 jaar leeft het bedrijf dat principe na.

Het verslag, dat online beschikbaar is op www.canda.com… , beklemtoont de rol van het nieuwe ‘Global Sustainability Framework’ van C&A. Daarin worden niet alleen aanzienlijke middelen toegekend aan de drie pijlers, met name duurzame producten, duurzame productie en een duurzame levensstandaard. Het verslag definieert ook de strategie van het bedrijf voor 2020 en erna. De goede doelen waar C&A Foundation voor ijvert, die gebaseerd zijn op de waarden van C&A, zijn nu ook op dit plan afgestemd.

Doelstellingen voor 2020
Duurzame producten: C&A streeft er naar duurzame producten te maken met materialen en via productieprocessen die de natuurlijke grondstoffen beschermen en die veilig zijn voor de mens. C&A heeft zichzelf de langetermijndoelstelling opgelegd om alle katoen die nodig is voor het vervaardigen van de collectie tegen 2020 te kopen uit meer duurzame productiebronnen.
Duurzame productie: Overal waar producten worden aangekocht, zal het bedrijf een verantwoordelijk en transparant toeleveringsnetwerk uitbouwen dat een positieve bijdrage levert aan de sociale, economische en ecologische ontwikkeling. C&A streeft er naar om tegen 2020 te beschikken over een toeleveringsnetwerk dat geen gevaarlijke stoffen meer loost.
Duurzame levenskwaliteit: Tegen 2020 zal C&A met alle C&A-leveranciers een open dialoog opgestart hebben over programma’s om de levensomstandigheden en de veiligheid van arbeiders te verbeteren. Er zullen ook andere programma’s die het leven op het werk en in de lokale gemeenschappen positief beïnvloeden, gestart worden.
“Als toonaangevende en vertrouwde retailer zoeken wij naar manieren om de duurzaamheidsnormen in de sector te verbeteren,” verklaart Hans Ploos van Amstel, co-CEO C&A Europe. “Ons Corporate Responsibility Report 2014 is getuige van de energie en de investeringen van C&A om de evolutie naar een duurzamere mode-industrie te versnellen. Het verslag beschrijft een aantal bestaande initiatieven, en de strategie van het bedrijf voor 2020 en erna.”

Vooruitgang in 2014
Om vooruitgang te boeken op basis van de drie pijlers, heeft C&A zijn inspanningen aanzienlijk verhoogd en een reeks maatregelen gelanceerd, zoals:

Biologisch katoen vertegenwoordigt momenteel meer dan een derde (38 procent) van de totale verkoop van katoenen producten bij C&A. C&A heeft zichzelf de langetermijndoelstelling opgelegd om tegen 2020 de volledige aankoop van katoen voor de collectie uit duurzamere productiebronnen te halen.
Momenteel lopen er al een aantal initiatieven die het engagement van C&A ondersteunen om tegen 2020 geen gevaarlijke stoffen meer te lozen.
De lancering van een ‘Sustainable Supply Chain’ team waarin het inkoopteam en het complianceteam werden geïntegreerd en die nu met gemeenschappelijke CSR-doelen en procedures werkt.
De ecologische voetafdruk van de directe activiteiten van C&A (winkels, logistiek en zakenreizen) werd met bijna 8% verminderd in vergelijking met 2011.
C&A werkt samen met gelijkgestemde partners zoals de ‘Ethical Trade Initiative’ (ETI) en de ‘Bangladesh Accord on Fire and Building Safety’ om de werkomstandigheden en de lonen mee te helpen verbeteren.
C&A richt zich op vruchtbare langetermijnrelaties met partners die de waarden van C&A delen en zich op dezelfde manier inzetten voor een duurzame mode-industrie.
Ploos van Amstel benadrukte dat de gezamenlijke inspanningen van textielbedrijven, leveranciers, overheden en ngo’s kunnen leiden tot enorme verbeteringen in de kledingindustrie. C&A staat open voor de constructieve dialoog met alle belanghebbenden.

These icons link to social bookmarking sites where readers can share and discover new web pages.
  • email
  • NuJIJ
  • Print
  • del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Bloglines
  • eKudos
  • MySpace
Geschreven door: Norman van den Wildenberg