’s Middags een schoonheidsslaapje doen is van levensbelang

SlapenInsomnia, of slapeloosheid in de volksmond, is een groot probleem bij vele mensen. Het is heel lastig om in je bed te liggen en de slaap niet te kunnen vatten. Psycholoog Richard Wiseman heeft verschillende onderzoeken gedaan en heeft twee nuttige oplossingen gevonden om de dag door te komen zonder vermoeid te zijn.

Middagdutjes kunnen levensbelangrijk zijn:

Een middagdutje is een must om in te plannen in het verloop van je dag. Zelfs het kortste dutje zorgt ervoor dat: je geheugen beter wordt, je actiever bent, je reactietijd sneller is en je meer alert bent. Het gaat zelfs zo ver dat een middagdutje hartkwalen kan vermijden. Zo bleek uit een studie dat mensen die minstens 3 keer per week een dutje doen, 37 procent minder kans hebben op hartfalen. Leuk om te weten is dat je tijdens je middagdutje niet hoeft te slapen. Het is al voldoende om gewoon je hoofd neer te leggen en de intentie hebben om te slapen.

Middagdutjes kunnen levensbelangrijk zijn:

Ons slaappatroon kan onderverdeeld worden in 5 fasen, waarvan 4 Non-REM periodes en 1 REM-fase, waarin dromen kunnen voorkomen. Telkens je zo’n cyclus afhandelt, duurt dat ongeveer 90 minuten. Heb je dus maar weinig tijd om bij te slapen, dan stel je toch best je alarmklok pas in op 90 minuten nadat je voelt dat je in slaap gaat vallen. Op dat moment heb je een heel slaappatroon doorlopen en voel je je het meest fris, ondanks een relatief korte slaaptijd. Wil je echt uitrusten, dan zijn 90 minuten uiteraard niet voldoende. Weet echter dat je doorheen je slaapproces een paar keer de 5 fases van het in slaap vallen doormaakt. Ook hier blijft de 90 minuten regel gelden: weet je wanneer je wilt opstaan? Tel dan in blokken van 90 minuten terug tot je op een tijdstip komt dat het best bij je past om in slaap te vallen. Bv: sta je op om 8 uur en wil je graag ongeveer 8 uur slapen, dan tel je terug van 8 uur – 6u30 – 5uur – 3u30 -2 uur – 00u30 – 23 uur, waarna je kan besluiten dat je best rond 11 uur ’s avonds in slaap kan vallen om een optimaal uitgerust gevoel te hebben om 8 uur ’s ochtends.

These icons link to social bookmarking sites where readers can share and discover new web pages.
  • email
  • NuJIJ
  • Print
  • del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Bloglines
  • eKudos
  • MySpace
Geschreven door: Marie- Louise Reichenbach