Steeds meer waardering voor online kledingwinkels

Nelly kledingConsumenten zijn online kledingwinkels het afgelopen jaar beter gaan waarderen. In 2015 zijn online spelers met een gemiddelde waardering van 7,4 beter beoordeeld dan in 2014 met een gemiddelde score van 7,2. Bovendien scoren de online retailers beter dan de andere retailers in het onderzoek, die gemiddeld met een 7,0 gewaardeerd werden. In de top 10 van ‘Best gewaardeerde retailers’ vinden we in 2015 drie online retailers. In de meting in 2014 kwam nog geen enkele online retailer in deze top 10 voor.

Dit blijkt uit onderzoek naar de waardering van kledingwinkels, uitgevoerd door GfK, waarin consumenten retailers beoordelen op 11 aspecten op het gebied van prijs, collectie, personeel en winkelpresentatie.

Online kledingwinkels zijn al enkele jaren bezig aan een gestage opmars. De winkels, die uitsluitend online verkopen, zijn op dit moment goed voor een aandeel van 7% van de markt voor bovenmode. De laatste jaren krijgen de webwinkels concurrentie van traditionele retailers die de online markt betreden. Deze ‘cross channel’ retailers zijn goed voor bijna 50% van de online modebestedingen. Om deze concurrentie het hoofd te bieden zijn veel online retailers aan de slag gegaan met bieden van inspiratie en advies en verbeteren van de service in hun digitale winkels. De verbeterde waardering van online retailers lijkt hierop een logisch gevolg.

Online retailers gewaardeerd om collectie, laatste mode en sfeer
Ten opzichte van fysieke winkels presteren online retailers beter op alle aspecten. Met name de aspecten ‘uitgebreide collectie’, ‘laatste mode’ en ‘sfeer in de winkel/webshop’ springen er positief uit voor de online retailers. Voor het eerst is de best gewaardeerde retailer een online kledingwinkel. De top drie uit het GfK onderzoek ziet er als volgt uit:
1. Zalando
2. De Bijenkorf
3. Jack & Jones

Zalando ontving afgelopen vrijdag als best gewaardeerde retailer dit jaar de GfK Fashion Award in de categorie bovenmode en reageerde enthousiast: “Wij zijn ontzettend blij met het winnen van de GfK Fashion Award en de erkenning die we hiermee krijgen. Het onderstreept de inspanningen die we in de afgelopen maanden hebben gedaan voor een verdere verbetering van onze klantgerichte dienstverlening en de mode-ervaring die winkelen bij Zalando typeert. Dit rapport bevestigt dat investeren in het creëren van een gemakkelijke, gepersonaliseerde en inspirerende shop-ervaring erg belangrijk is in e-commerce.”

These icons link to social bookmarking sites where readers can share and discover new web pages.
  • email
  • NuJIJ
  • Print
  • del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Bloglines
  • eKudos
  • MySpace
Geschreven door: Marie- Louise Reichenbach