Mode-app verhandelt miljoenen aan tweedehands kleding

De Nederlandse startup United Wardrobe groeit als kool. De afgelopen drie jaar werd via de ‘online kledingkast’ voor 4,5 miljoen euro aan tweedehands mode verkocht. De website en de app worden inmiddels door 600.000 verkopers en kopers in Nederland, België en sinds kort ook Frankrijk gebruikt.

Als die groei doorzet zullen er dit jaar meer dan een half miljoen kledingstukken over de digitale toonbank vliegen. ,,Daarmee worden we een serieuze concurrent van grote modeketens als H&M, Primark en Zara,” zegt medeoprichter Thijs Verheul.

Het platform heeft zich ontpopt tot een soort Facebook voor mode, waar verkopers steeds meer volgers krijgen, waar design-, merk- of vintage kleding wordt aangeboden en kopers inspiratie opdoen. Voor sommige gebruikers is de verkoop uitgegroeid tot een serieuze bron van inkomsten. Zo verkocht studente Lotte van Lent aan de TMO Fashion Business school in Doorn al voor 12.000 euro aan tweedehands kleding via de app. ,,Ik downloadde de app alleen om te kijken wat het was en zette er voor de grap een paar Nike’s op. Die verkocht ik meteen binnen een half uur, dus toen dacht ik: de hele kledingkast gaat online,” vertelt ze. Op dit moment heeft ze ruim 6100 volgers die een notificatie krijgen als ze iets nieuws te koop zet.

De Wageningse studenten Sjuul Berden, Thijs Verheul en Thijs Slijkhuis begonnen drie jaar geleden met hun online modemarktplaats. Het idee was dat er teveel ongebruikte mode in kledingkasten hangt die online verhandeld kan worden. Het drietal won in 2014 de publieksprijs van de Accenture Innovation Awards, werd in 2015 door Sprout uitgeroepen tot beste jonge ondernemers van het jaar en kreeg veel aandacht in de media. Ook toen United Wardrobe in België werd gelanceerd was de media-aandacht groot. Dat leidde tot een flinke toename van het aantal gebruikers bij de zuiderburen. Nu de app ook in Frankrijk is gelanceerd – een land met 66 miljoen inwoners – zijn de verwachtingen hoog gespannen. Verheul: ,,Dames van Parijs tot Bordeaux of Lille kunnen nu hun mode uit de kledingkast gaan verkopen.”

United Wardrobe heeft zijn hoofdkantoor in een oud postkantoor in Utrecht. Het bedrijf heeft tien mensen in dienst. Op dit moment staan er 300.000 producten in de digitale garderobe. Op termijn moet de app in de hele wereld te gebruiken zijn. Op deze manier wil het drietal de strijd aangaan met de zogeheten fast fashion: snel geproduceerde, goedkope kleding, die niet duurzaam is en van mindere kwaliteit. ,,We willen van tweedehands kleding de norm maken. Er is al zoveel kleding in omloop. Het is tijd dat we eerst kijken wat anderen in hun kledingkast hebben hangen voordat we nieuwe kleding kopen,” stelt Verheul.

These icons link to social bookmarking sites where readers can share and discover new web pages.
  • email
  • NuJIJ
  • Print
  • del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Bloglines
  • eKudos
  • MySpace
Geschreven door: Sandro Takke

Post Author: Sandro Takke